Iskolánk bemutatása

Iskolánk többcélú szakképző intézmény, 1993 szeptember 1-től van a Szalézi rend fenntartásában, és kezdte meg a működését Kazincbarcikán. Az iskola a város egy központi helyén kapott helyett (Kazincbarcika Május 1 út 11) és 2009-től egy új szakképzési épülettel bővült.  A kazincbarcikai „Don Bosco” már a kezdetektől a hátrányokkal, nehézségekkel küzdő diákok felzárkóztatását, számukra az iskola befejezését, az életben való elindítást próbálja sikeresen megvalósítani, s ezáltal a tanári és a szakmai team nagy gyakorlattal rendelkezik bizonyos problémák megoldásának terén. A szalézi identitást figyelembe kell venni a munkánk során, miszerint a tanítás alapja a szeretet és a vallás. A beszélgetéseknek, közös játékoknak, iskola barátságos, családias légkörének, a tanórán kívüli jelenlétnek szintén nagy szerepe van. Pedagógiánk alapja a Don Bosco módszer, miszerint az állandó, segítő jelenlét, az odafordulás, a szeretet és a preventív rendszer jelentősen hozzájárulnak a már lemorzsolódott, hátrányos helyzetű fiatalok iskolapadba ültetéséhez, valamint azon kompetenciák elsajátításához, amelyek a szakma vagy az érettségi megszerzéséhez szükségesek. Ezért elsődlegesen a diákok igényeiből, elvárásaiból indulunk ki, hiszen ezekre reagálva lehet őket bevonni közös életterünk, az iskola mindennapjainak alakításába, formálásába. Egy olyan hatékonyan működő, sikerességet biztosító, a tanulók teljes életére ható iránymutató programot kell alkalmazni, amely lehetőségeket teremt a már más intézményekből lemorzsolódottak, különböző hátrányokkal küzdő, peremre szorult diákok számára. A pedagógus személye meghatározó ebben, hiszen a diák egyenrangú társa, ugyanakkor támasza és segítője. Nagyon fontos tényező a tanuló és tanár közötti emberi kapcsolat, hiszen csak akkor lehet sikeres a közös munka, ha a tanár példaképpé tud válni a diák számára.  A büntetést csak legvégső esetben tartjuk megengedhetőnek, csak akkor, ha már semmilyen más eszköz nem vezet eredményre. Nem indítunk semmilyen eljárást, büntetést addig, amíg minden más nevelői eszközt nem alkalmaztunk. A tanulót a tanárok, próbálják a szív oldaláról megközelíteni, szeretettel, szelídséggel. A fegyelmezés, ha valóban elkerülhetetlen, akkor a büntetésre egy kedvező alkalommal kerítünk sort. Nem azonnal, a tett után, mert a fiatalnak időt kell engedni a meggondolásra, magába szállásra, belső javulásra. A tanároknak is szükséges a várakozás, mert a diák érzi, hogy csak a tárgyilagos észnek van joga büntetni, nem pedig az indulatnak, ezért kerüljük a látszatát annak is, mintha indulatból, önzésből büntetnénk, így a tanár is megőrzi tekintélyét, szerethetőségét tanulóval szemben. A diák nem a büntető személyt látja benne, hanem azt az embert, aki neki jót akar és a jó útra szeretné terelni. Ha büntetni kell, akkor meg kell adni a reményt a hibázónak, hogy újra kezdhesse, más alapokra fektesse eddigi tevékenységét, ezért a büntetés mellé adunk egy kis biztatást, lehetőséget, hogy van egy jó út is, amin mi is segítünk járni. A fegyelmezés után egy szeretetteljes tekintettel vagy biztató szóval többet lehet elérni, mint sok dorgálással.

 

A pedagógus nem külső szemlélő, nem, mint egy felügyelő van jelen a szünetekben, hanem együtt tölti el az időt a gyermekekkel. Fontos, hogy tudjon együtt nevetni, vigadozni a diákokkal, tudjon rájuk mosolyogni, beszélgessen a velük. A kölcsönös bizalom alapján a tanár megbízik növendékében, ezért szabadidejében teljes szabadságot, önfeledt vidámságot biztosít számára. A szórakozás idejének szabadsága, az erkölcsös és egészséges élet a fegyelem fenntartásának leghatékonyabb eszköze. A növendékek a tanáraikkal élet-, munka- és játékközösséget alkotnak, a nevelőnek viszont ügyelnie kell arra, hogy jelenléte ne legyen tolakodó. Célszerű használni olyan sporteszközöket és a kor szellemének megfelelő digitális eszközöket, amivel magához vonzza a tanulót, lefoglalja a tanítási szünetekben is. Ha szükséges, bensőséges barátként álljon a gyermekek rendelkezésére, és óvja meg őket attól, hogy hibát kövessenek el.

 

Iskolatípusaink:

 

Technikum: (Képzési idő 5 év) Azon fiatalok számára, akik érettségi mellet szakmát is szeretnének szerezni vagy megragadni a lehetőséget a tovább tanulásra.

  1. Szépészet ágazat (Fodrász)
  2. Szociális ágazat (Kisgyermekgondozó-nevelő)
  3. Épületgépészet ágazat (Épületgépész technikus)
  4. Élelmiszeripar ágazat (Sütő-, és élelmiszeripari technikus)
 
  • Esti évfolyam: (2 év) Kizárólag érettségi vizsgára történő felkészítés, azon felnőttek számára, akik szakma megszerzése után érettségizni szeretnének.

 

Szakképző iskola: (Képzési idő 3 év) Azon fiatalok számára, akik szakmát szeretnének szerezni és minél hamarabb munkába szeretnének állni.

  1. Kreatív ágazat (Divatszabó)
  2. Gépészet ágazat (Hegesztő)
  3. Építőipar agazat (Burkoló, Festő, mázoló, tapétázó, Kőműves)
  4. Épületgépészet ágazat (Központifűtés- és gázhálózatrendszer-szerelő)
  5. Szociális ágazat (Szociális gondozó és ápoló, Gyermek-, és ifjúsági felügyelő))
  6. Élelmiszeipar ágazat (Pék-cukrász)
  7. Kereskedelem ágazat (Kereskedelmi értékesítő)
 
  • Műhelyiskola: (Képzési idő 6-24 hónap) Kizárólag részszakma megszerzésére irányuló felkészítés folyik, azon fiatalok számára, akik alapfokú végzettséggel nem rendelkezik és a szakképző iskola dobbantó programját elvégezte vagy alapfokú végzettséggel rendelkezik és a 16. életévét betöltötte.
  • Dobbantó program: (Képzési idő 1 év) Szakmai oktatást előkészítő évfolyam, azon fiatalok számára, akik az általános iskolát nem tudták befejezni, alapfokú végzettséggel nem rendelkeznek és elmúltak 16 évesek.

 

Gimnázium:

  • Levelező évfolyam, azon felnőttek számára, akik alapfokú végzettségel rendelkeznek vagy középiskolából lemorzsolódtak és tanulmányi beszámítással érettségizni szeretnének.